Richard Askey: Knowing and Teaching Elementary Mathematics. American Educator, 1999, http://condor.depaul.edu/sepp/mat660/Askey.pdf.
Ed Barbeau: Základem úspěchu jsou dobří učitelé. Pokroky matematiky, fyziky a astronomie 53 (2006), č. 4, 341–345, https://dml.cz/handle/10338.dmlcz/141873.
Bohumil Bydžovský: Naše středoškolská reforma. Praha: Profesorské nakladatelství a knihkupectví, 1937.
Keith Devlin: Lockhart's Lament – The Sequel. Devlin’s Angle, May 2008, https://www.maa.org/external_archive/devlin/devlin_05_08.html.
Roger Howe: Knowing and Teaching Elementary Mathematics. Book review. Notices American Mathematical Society 46 (1999), č. 8, 881–887, https://www.ams.org/notices/199908/rev-howe.pdf.
David Klein: A brief history of American K-12 mathematics education in the 20th century. Devlin’s Angle, May 2008, http://www.csun.edu/~vcmth00m/AHistory.html.
Paul Lockhart: A Mathematician’s Lament. https://www.maa.org/external_archive/devlin/devlin_03_08.html.
Liping Ma: Knowing and Teaching Elementary Mathematics, Teachers' Understanding of Fundamental Mathematics in China and United States. Lawrence Erlbaum Assoc. 1999.
Luboš Motl: Hejného metoda je nepochopením matematiky. Česká škola, http://www.ceskaskola.cz/2017/03/lubos-motl-hejneho-metoda-je.html.
Josef Vojtěch Sedláček: Základowé Měřictwj, čili Geometrye. V wdowy Jozefy Fetterlowé z Wildenbrunnu w knjžecý arcybiskupské knihtiskárně w Semináryum, 1822, str. xxiii–xxiv. (Návod ke studiu matematiky.)
„Nevěřte všemu, co se vám k věření předkládá: zkoumejte vše a přesvědčujte se o všem sami!“ — Jan Ámos Komenský